Vestia: een turbokapitalistisch schandaal
				
				
					door Tjeerd de Boer
					 Volkshuisvesting. Ik maak graag stadswandelingen zoals in Amsterdam. 
					Buiten de grachtengordel zijn tal van wijken gebouwd tussen 1920 -1940 volgens de 
					architectuur van de Amsterdamse School (bv Berlage). Je herkent aan die architectuur 
					de volkshuisvesting zoals de gemeente toen ter hand nam. Voor een belangrijk deel werd 
					de volkshuisvesting gerealiseerd door woningcorporaties. Zo zag ik in de Transvaalbuurt 
					(oost) een wijk, opgebouwd door een joods- communistische corporatie.
Volkshuisvesting. Ik maak graag stadswandelingen zoals in Amsterdam. 
					Buiten de grachtengordel zijn tal van wijken gebouwd tussen 1920 -1940 volgens de 
					architectuur van de Amsterdamse School (bv Berlage). Je herkent aan die architectuur 
					de volkshuisvesting zoals de gemeente toen ter hand nam. Voor een belangrijk deel werd 
					de volkshuisvesting gerealiseerd door woningcorporaties. Zo zag ik in de Transvaalbuurt 
					(oost) een wijk, opgebouwd door een joods- communistische corporatie.
					
De meeste woningcorporaties waren georganiseerd volgens de maatschappelijke zuilen, t.w. 
					Rooms katholiek, protestants en socialistisch. Sociale woningbouw werd ook gedaan door 
					ondernemingen zoals Philips of Van Marken die het Agnetadorp realiseerde voor werknemers 
					van de Gist & Spiritus fabriek in Delft. In het algemeen waren woningcorporaties 
					actief in arbeiderssteden, zoals Hilversum, de stad waarin ik opgroeide en toen nog een 
					fabrieksstad met daarbij diverse corporatiewijken.
					
					Overheid en corporaties. Hoewel ik niets weet van vroegere  financiële 
					relaties tussen overheid en woningcorporaties, weet ik wel dat er midden jaren '90 veel 
					zou veranderen. De overheid wilde conform de privatiseringsideologie de corporaties op 
					afstand zetten. Dit betekende dat de corporaties financieel zelfstandig moesten kunnen 
					functioneren en kunnen voldoen aan de vraag naar sociale woningbouw. 
					
					Dit regeringsbesluit had grote gevolgen voor de woningcorporaties. Om nieuwe sociale 
					woningprojecten te kunnen financieren, moesten de corporaties langlopende leningen 
					aangaan bij banken in de orde van tientallen miljoenen. Omdat het om langlopende projecten, 
					c.q. leningen gaat, lopen de corporaties het gevaar van (onvoorziene) kosten bij 
					rentestijgingen waardoor de begroting van het project ook steeds naar boven moet worden 
					afgesteld.
					
					Een korte economische uitleg is hier nodig: om het gevaar van rentestijgingen te ontlopen, 
					maakten de corporaties een afspraak voor een vaste rente gedurende de looptijd van de lening, 
					in ruil voor compensatie van de variabele rente door de bank. Dit lijkt ingewikkeld maar is 
					dit niet. Stel dat de bank en de corporatie een vaste rente van 3 % zijn overeengekomen, en 
					dat de variabele rente toenam van 2 naar 6 %. De bank compenseert de corporatie inzake die 
					variabele rente. In vaktaal wordt zo’n overeenkomst een swap genoemd, een soort verzekering 
					of indekking tegen variabele waarden, zoals renten, wisselkoersen of prijzen voor grondstoffen 
					en landbouwproducten. 
					
					De swaps, een roemrucht financieel product, aangeduid als derivaten en door 
					superbelegger Warren Buffet  weapons of financial mass destruction genoemd, is bekend bij een 
					ieder die zich bezig houdt met monetaire economie. Terecht, want de globale handel in credit 
					default swaps (een verzekering tegen wanbetaling) bedroeg vóor 2008 zo’n 60.000 miljard, een 
					enorme financiële luchtbel dus. De financiële crash van 2008 werd voor een belangrijk deel 
					veroorzaakt door het instorten van de Amerikaanse derivatenmarkt (Het AIG verzekeringsschandaal). 
					
					Letterlijk dichter bij huis, bijvoorbeeld Vestiawoningen in Rotterdam, zijn de gevolgen zichtbaar 
					van een van de grootste speculatieschandalen ter wereld, aldus NRC. In plaats van zich in te 
					dekken tegen renteschommelingen, ging Vestia 23 miljard euro investeren in swaps (tegenover 
					slechts 6 miljard aan gewone leningen). Het ging fout toen de rente begon te dalen terwijl Vestia 
					speculeerde op een stijging. Het bestuur van Vestia had van de corporatie een gokkast gemaakt. 
					
					Direct begonnen banken eisen en vorderingen te stellen aan Vestia dat 2 miljard betaalde om van 
					zijn derivaten af te komen. Overige woningcorporaties in Nederland leenden Vestia 675 miljoen via 
					een waarborgfonds. Zonder deze ingreep zou in 2012 een systeemcrisis in het Nederlandse stelsel 
					van woningcorporaties mogelijk zijn geweest als Vestia 'omviel' gelijk een bank als de op éen na 
					grootste corporatie van Nederland met bijna 66.000 woningen. 
					
					Vestia blijft een financiële tijdbom.  Twee bestuurders van Vestia die miljoenen 
					in eigen zak staken, zijn veroordeeld tot 3 jaar gevangenis, tegen een derde topman loopt een 
					strafrechtelijke procedure. Intussen is Vestia de meest arme corporatie van Nederland die in 
					allerijl diverse woningen in diverse steden probeert te verkopen. Intussen zijn 24.000 woningen 
					verkocht t.w.v. 1.66 miljard. Ook probeert het om lopende projecten en de kosten daarvan aan andere 
					woningcorporaties over te hevelen, die daar echter weinig zin in hebben (de projecten kosten 
					honderden miljoenen euro). 
					
					Het wordt aldus deskundigen onwaarschijnlijk geacht dat Vestia genoemde lening van 675 miljoen aan 
					het waarborgfonds van corporaties terug zal betalen voor 2021. Aldus blijft de hele sociale 
					woningbouw in Nederland onder druk staan door de schulden van Vestia (restschuld van 4.5 miljard). 
					
					Om aan nog meer geld te komen, heeft Vestia de huren voor sociale woningen maximaal verhoogd en ook 
					een aantal voormalige sociale huurwoningen opgeschaald naar de vrije sector. Diverse gemeenten 
					verzetten zich echter tegen de afbraak van de sociale woningsector door Vestia, behalve de gemeente 
					Rotterdam. 
					
					De YUPPIE Woonvisie van de gemeente Rotterdam: het Tweebosdrama. Na een mislukt 
					referendum over de Woonvisie 2016 ging de gemeenteraad akkoord met dit plan, ook GroenLinks en de 
					PvdA. Besloten was onder meer tot de sloop van sociale huurwoningen in de Tweebosbuurt in de 
					Afrikaanderwijk. Deze wijk moest kunnen aansluiten op de daarnaast te bouwen Parkwijk waarin koop- 
					en huurhuizen van het duurdere segment. 
					
					Het kwam Vestia wel goed uit als eigenaar van die sociale huurwoningen in de Tweebosbuurt. De panden 
					werden alvast verwaarloosd, 265 bewoners maakte gebruik van een verhuisregeling maar de rest blijft 
					zich verzetten tegen huisuitzetting. Tot nu toe stelde een rechter de bewoners in het ongelijk maar 
					een aanvraag voor hoger beroep wordt gedaan. 
					
					De Tweebosbuurt werd net als Crooswijk onderwerp van veryupping van woonwijken door de gemeente, ten 
					koste van buurtgemeenschappen. Vaak betreft het oudere bewoners die nota bene de generatie waren van 
					de opgestroopte mouwenmentaliteit. Had van de zomer een kroeg bezocht nabij de Tweebosstraat waarin 
					veel ouderen en de wat jongere harde kern van Feyenoordfans. 
					
					Ze vertelden me dat ze zich betutteld en bedreigd voelden door de bestuurders. Ze begrijpen niet 
					waarom binnenkort ook de rookruimten in de kroeg dicht moeten, terwijl die toch gescheiden zijn van 
					het café en de straat. Daarom, verklaarden de meesten in die kroeg, keerden zij zich af van de 
					politiek en moesten ze van de overheid ook niets hebben. 
					
				
				
				
			
						
				
				
					
Rekenkamer Rotterdam: Resultaten Armoedebeleid 
pas over 2 of 3 jaar zichtbaar
				
				
					Op 16 oktober, tijdens de lancering van Warm Rotterdam in Arminius
					werd een film getoond met een interview van de directeur van de Rekenkamer 
					Rotterdam Paul Hofstra over het armoedebeleid.
					
					
						 
						
						Deze film is hier te zien (8:14 minuten).
					
				
				
			
				
			
						
				
				
					
Rotterdam moet eigen beleid flexcontracten naleven
				
				
					Door Brenda Heidinga
					Maar liefst 700 van de 1400 medewerkers van de afdeling Werk & Inkomen 
					van de gemeente Rotterdam heeft een tijdelijk contract. De gemeenteraad 
					heeft in april een motie aangenomen om het aantal flexcontracten terug te 
					brengen naar 10 procent. 'De gemeente moet haar eigen beleid naleven', 
					aldus FNV-organizer Fatima el Mourabit.
					
					Flexwerkers boden op 
					4 november concerndirecteur Jon Meijer een petitie aan 
					in het Timmerhuis. De FNV wil dat de gemeente haast maakt en het aantal 
					flexcontracten zo snel mogelijk inperkt.
				
					 

				
					
Structureel werk
					De flexmedewerkers van de gemeente Rotterdam zijn het zat om jarenlang in 
					onzekerheid hun werk te moeten doen. FNV-Organizer Fatima el Mourabit: 'De 
					FNV vindt dat de gemeente Rotterdam haar eigen beleid moet uitvoeren en 
					haast moet maken met de omzetting van flexcontracten naar gewone contracten. 
					Het gaat om structureel werk en niet om het opvangen van ziekte of 
					piekbelasting.' 11 april jl. is een motie met grote meerderheid door de 
					gemeenteraad aangenomen om flexwerk terug te dringen naar 10 procent binnen 
					de gemeente Rotterdam. Het totaal aantal werknemers bij de gemeente 
					Rotterdam is 11.000.
				
				
				
			
						
				
				
					
Campagne 'Kom uit je schuld' doorbreekt taboe rond schulden
				
				 
 					
					 Persbericht Gemeente Rotterdam
Persbericht Gemeente Rotterdam
6 november 2019
					Rotterdammer Donovan roept jongeren op: 'Praat erover'
 					
					Om het taboe rond schulden te doorbreken is de 
					gemeente vandaag de campagne 'Kom uit je schuld' 
					gestart. Doel van de campagne is om mensen die 
					kampen met geldzorgen te motiveren erover te 
					praten. Zodat zij eerder hulp inschakelen en 
					hiermee grotere problemen voorkomen. De komende 
					weken zijn de dilemma's van mensen die zelf in 
					de schulden zaten te zien op posters in 
					bushokjes, op een tram, in een 
					theatervoorstelling en via social media. Wethouder 
					Michiel Grauss (armoedebestrijding, schuldenaanpak 
					en informele zorg) trapte de campagne af samen met 
					het Rotterdamse gezicht van de campagne: Donovan.
					
					Mensen die schulden hebben, wachten gemiddeld vijf 
					jaar met hulp zoeken. Door schaamte en stress nemen 
					zij vaak niemand in vertrouwen. In deze periode kan 
					het schuldbedrag, door rente en kosten voor de 
					vorderingen, ruim tien keer zo hoog worden. De 
					campagne waarschuwt hiervoor en moedigt mensen aan 
					eerder in actie te komen. In de campagne doen 
					verschillende mensen hun verhaal over hoe zij in de 
					schulden kwamen. En hoe ze hulp kregen door erover 
					te praten met hun omgeving of met hulpverleners. Eén 
					van hen is de Rotterdamse Donovan, die al jong in de 
					schulden raakte maar er met hulp weer uitkwam. Hij 
					is als jongere toegevoegd aan de landelijke gezichten 
					van de campagne. En werkt mee aan de campagne om 
					andere jongeren te waarschuwen. "Ik heb mijn les 
					geleerd en ik hoop echt dat jongeren bij het afsluiten 
					van een telefoonabonnement nadenken of ze dat de 
					komende maanden ook kunnen betalen. Ik heb te lang 
					gewacht met hulp zoeken. Had ik dat maar eerder gedaan, 
					want het luchtte enorm op."
					
					Praten over geldzorgen helpt
					De gemeente richt zich met de campagne op Rotterdammers 
					met schulden en op hun omgeving. Wethouder Michiel 
					Grauss: "Schaamte bij geldproblemen is logisch. Het is 
					juist krachtig om hulp te vragen. En als je je zorgen 
					om iemand maakt, stel als familielid, vriend of collega 
					eens de vraag 'kom jij eruit?'. In de campagne is extra 
					aandacht voor jongeren. Grauss: "Jongeren zijn de 
					toekomst. Ik hoop dat het verhaal van Donovan inspireert 
					om te praten met een vriend of vriendin als ze hun 
					rekeningen niet kunnen betalen. Het Jongerenloket kan 
					vervolgens helpen om grotere schulden te voorkomen."
					
					Echte mensen met hun dilemma's
					In de campagne zijn de gezichten van ervaringsdeskundigen 
					te zien op posters in bushokjes en tramhaltes. Ook rijdt 
					er een 'Kom uit je schuld'-tram tot eind dit jaar. Er 
					verschijnen advertenties in de huis-aan-huiskranten en er 
					valt een Rotterdamse versie van de NIBUD-geldkrant met 
					geldtips bij Rotterdammers op de mat. Op Facebook en 
					Instagram zijn filmpjes te zien met ervaringsdeskundigen 
					die kunnen helpen om het gesprek aan te gaan. Alle uitingen 
					verwijzen naar de hulp bij VraagWijzers en het Jongerenloket. 
					Ook speelt het Rotterdams Wijktheater in december 'Zomaar 
					een straat' in theater Islemunda. Dit theaterstuk neemt je 
					mee naar de huiskamer van mensen met schulden. Donovan is 
					een van de acteurs.
					
					
Campagne voor publiek en koffertje voor professionals
					De campagne 'Kom uit je schuld' is een Rotterdamse variant 
					van de landelijke campagne en is een samenwerking tussen de 
					gemeente Rotterdam en het ministerie van Sociale Zaken en 
					Werkgelegenheid. Naast de publiekscampagne en de voorstelling 
					'Zomaar een straat' verspreidt de gemeente de komende periode 
					het online en offline koffertje 'Geld enzo'. Daarin zitten 
					tips voor professionals over het bespreekbaar maken van 
					geldproblemen.
					
					De campagne loopt door tot en met 17 november. En wordt van 9 
					tot 22 december herhaald. De campagne is onderdeel van de 
					Rotterdamse schuldenaanpak 'RESET Rotterdam' waarmee de gemeente 
					Rotterdam deze collegeperiode onder meer 15.000 Rotterdammers 
					helpt om hun schulden onder controle te krijgen.
					
					
Meer informatie
					Over de data van ‘Zomaar een straat’: www.rotterdamswijktheater.nl
					Over de publiekscampagne: www.komuitjeschuld.nl
					Over hulp bij schuld: www.rotterdam.nl/vraagwijzer of www.rotterdam.nl/jongerenloket
					Over koffertje "Geld enzo" https://www.rotterdam.nl/werken-leren/geld-enzo/
				
				
				
			
						
				
				
					
					NVVK publiceert petitie voor landelijk Waarborgfonds
 
					Saneringskrediet
ingezonden mededeling 2 november 2019
				
					
					
					 Voor mensen met problematische schulden is 
					het saneringskrediet een optie die vaker 
									gebruikt kan worden, vindt de NVVK. Daarom 
									presenteert de vereniging een petitie die de 
									oprichting beoogt van een landelijk 
									Waarborgfonds Saneringskrediet. Daarmee 
									wordt de gereedschapkist van de 
									schuldhulpverlener verrijkt.Schuldenregelen is altijd maatwerk. Een 
									saneringskrediet is niet in alle gevallen 
									het aangewezen middel. Maar het is wel een 
									middel dat vaker toegepast kan worden. 
									Daarom stelde de NVVK een petitie op voor de 
									leden van de vaste Kamercommissie voor 
									Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De 
									commissie komt donderdagmorgen 14 november 
									bij elkaar om met staatssecretaris Van Ark 
									de status van de Brede Schuldenaanpak van 
									het kabinet door te nemen.
Voor mensen met problematische schulden is 
					het saneringskrediet een optie die vaker 
									gebruikt kan worden, vindt de NVVK. Daarom 
									presenteert de vereniging een petitie die de 
									oprichting beoogt van een landelijk 
									Waarborgfonds Saneringskrediet. Daarmee 
									wordt de gereedschapkist van de 
									schuldhulpverlener verrijkt.Schuldenregelen is altijd maatwerk. Een 
									saneringskrediet is niet in alle gevallen 
									het aangewezen middel. Maar het is wel een 
									middel dat vaker toegepast kan worden. 
									Daarom stelde de NVVK een petitie op voor de 
									leden van de vaste Kamercommissie voor 
									Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De 
									commissie komt donderdagmorgen 14 november 
									bij elkaar om met staatssecretaris Van Ark 
									de status van de Brede Schuldenaanpak van 
									het kabinet door te nemen.
									
									Sinds de NVVK het idee voor een landelijk 
									Waarborgfonds lanceerde hebben grote 
									schuldeisers zoals energiebedrijven en 
									zorgverzekeraars hun sympathie uitgesproken 
									voor het plan. Sociale Banken Nederland, een 
									samenwerkingsverband van alle Nederlandse 
									kredietbanken, staat klaar om het idee uit 
									te voeren.
									
									Dit is de petitie die naar de Kamerleden is 
									gestuurd:
									Landelijk 
									Waarborgfonds Saneringskrediet
									Wat lost het Waarborgfonds op?
									
										- 
										
										Een Waarborgfonds vergemakkelijkt de 
										inzet van het saneringskrediet. 
- 
										
										Gemeenten zien nu nog vaak af van 
										schulden regelen via een 
										saneringskrediet in verband met 
										onbekendheid van het instrument en het 
										niet kunnen inschatten van de risico’s 
										van wanbetaling. 
- 
										
										Voor schuldeisers en schuldhulpverleners 
										wordt door inzet van het 
										saneringskrediet het minnelijke traject 
										met 30 maanden verkort. 
- 
										
										Voor de schuldeiser bespaart het 
										saneringskrediet incassokosten en kosten 
										van (loon)beslagen. Zij krijgen in 
										enkele weken duidelijkheid en ontvangen 
										direct het afgesproken bedrag in plaats 
										van een 3-jarig administratief 
										bewerkelijk minnelijk traject. 
- 
										
										Voor de schuldhulpverlener ontstaat een 
										enorme reductie van administratieve 
										rompslomp. 
- 
										
										Hoe werkt het Saneringskrediet?
- 
										
										Voor iedereen met problematische 
										schulden, die in aanmerking komt voor 
										een Msnp, wordt standaard ingezet op een 
										saneringskrediet. Alleen wanneer een 
										aanzienlijke stijging van het inkomen 
										waarschijnlijk is, wordt nog voor een 
										3-jarig schuldregelingstraject gekozen. 
- 
										
										Volgens een standaardberekening wordt 
										met de schuldenaar een haalbaar plan 
										voor een schuldenvrije toekomst 
										overeengekomen waarbij het 
										saneringskrediet in 36 maanden wordt 
										afgelost. De standaard- berekening is 
										opvraagbaar bij de hulpverlener en 
										hierop worden controles door de 
										NVVK-leden1 uitgevoerd. 
- 
										
										Bij uitbetaling van het saneringskrediet 
										ontvangen de schuldeisers direct het 
										afgesproken bedrag. 
- 
										
										Schuldeisers schelden het deel van de 
										schuld buiten het saneringskrediet 
										kwijt. In 25% van de gevallen slaagt een 
										3-jarig schuldregelingstraject nu niet 
										en wordt de (oude) schuld weer 
										opeisbaar. 
- 
										
										Tijdens de aflosperiode, en indien nodig 
										ook daarna, wordt adequate hulpverlening 
										verleend aan mensen met problematische 
										schulden. 
										Rol kredietbanken
										- 
										
										De kredietbanken verstrekken de 
										saneringskredieten. Dit doen zij al 
										sinds eind jaren ’80. Sommige 
										kredietbanken hebben de aanvraag en 
										afwikkeling van saneringskredieten al 
										enige jaren gedigitaliseerd. Deze 
										techniek kunnen alle andere 
										kredietbanken overnemen. 
- 
										
										Het Waarborgfonds maakt dus gebruik van 
										de bestaande infrastructuur van 
										kredietbanken, samenwerkend in Sociale 
										Banken Nederland (SBN) en de NVVK. 
- 
										
										SBN kan nu al een landelijk dekkend 
										netwerk vormen en kan gebruikt worden 
										voor de uitrol van het Waarborgfonds. 
										Deelnemende kredietbanken hebben een 
										sociaal karakter en geen winstoogmerk. 
										Alle SBN-leden zijn aangesloten bij de 
										NVVK. 
- 
										
										Het Waarborgfonds staat borg voor de 
										door kredietbanken verstrekte 
										saneringskredieten. In dit fonds kan 
										publiek en privaat geld gestort worden 
										om opstart- en exploitatiekosten te 
										dekken. Er bestaat bij een aantal 
										private financiers interesse. 
- 
										
										Per saneringskrediet storten de 
										kredietbanken een bedrag terug in het 
										Waarborgfonds. Dit is belangrijk want 
										hierdoor ontstaat een revolverend fonds. 
										Randvoorwaarden Landelijk Waarborgfonds 
										Schuldsanering
										- 
										
										Het Waarborgfonds heeft een looptijd van 
										minimaal 15 jaar. 
- 
										
										Om kredietverstrekking mogelijk te maken 
										is financiering van kredietbanken 
										noodzakelijk zodat kredietbanken tegen 
										uniforme leenvoorwaarden funding kunnen 
										aantrekken. Met dit geleend geld 
										verstrekken de kredietbanken 
										saneringskredieten. De basis hiervoor 
										ligt er feitelijk al omdat kredietbanken 
										nu ook al extern gefinancierd worden. 
- 
										
										Het totale bedrag aan problematische 
										schulden in Nederland bedraagt volgens 
										een conservatieve schatting 30 miljard 
										euro. De NVVK-leden helpen jaarlijks 
										ongeveer 86.000 mensen. De gemiddelde 
										schuld van schuldhulpvragers is 43.000 
										euro. Vermenigvuldig dat met 86.000 en 
										je komt op jaarlijks 3,6 miljard 
										(afgerond 3 miljard) euro. Voor het 
										verstrekken van saneringskredieten is 
										een Waarborgfonds van 1% van de 
										oorspronkelijke schuld nodig. De hoogte 
										van het Waarborgfonds zou dus 30 miljoen 
										euro moeten worden. 
									
									NB: Het percentage wanbetalers schommelt nu 
									tussen de 3 á 4%, blijkt uit ervaring van 
									kredietbanken, die nu al werken met een 
									borgstellingsfonds. Volgens verschillende 
									kredietbanken zou het percentage wanbetalers 
									op kunnen lopen naar 8 á 10% van de 
									kredietnemers. Dit zijn voorzichtige en 
									veilige aannames die verder onderzocht 
									moeten worden.
									
									WIl je meer lezen over het Waarborgfonds? 
									Kijk dan
									
									hier
									
									